Yritykset käyttävät usein rinnakkain useampaa eri rekrytointikanavaa. Yrityksien on myös oltava ajantasalla sen hetken ja tulevaisuuden viestintäteknologian mahdollistamista uusista kanavista tai tavoista, jotta osaava työvoima tavoitetaan. Rekrytointikanavista internetin käyttö on lisääntynyt eniten vuodesta 2004. Yrityksen omat nettisivut ovatkin edelleen tärkein verkkorekrytoinnin kanavaa, mutta myös rekrytointipalveluita tarjoavien kaupallisten verkkosivustojen käyttö on yleistä. Yrityksestä ja sen tarjoamista avoimista työtehtävistä kertovat osiot yrityksen omilla internetsivustoilla on jo hyvin yleisiä. Moni yritys vastaanottaa esimerkiksi vain omilla verkkosivuillaan täytettyjä sähköisiä työnhakulomakkeita. Sosiaalinen media on tuonut rekrytointiin uusia ulottuvuuksia esimerkiksi linkedIn, Faceookin, Twitterin ja Secondlifen. Sosiaalista mediaa rekrytointikanavana käyttää jossain määrin jo useampi kuin joka kymmenes yritys. (EK 2011,5 ja 16.)
Itse olen kohdannut sosiaalisessa mediassa työpaikkailmoituksia ja täytyy myöntää, että siellä niitä on helppo seurata ja tutkia. Lähipiirissäni on myös eläviä esimerkkejä ”somerekryistä”, ja vaivattomasti on ensikontakti kuullostanut syntyneen. Arvattavaksi jää, miten yleistä on käyttää somea vastaavasti työnhakijoiden historian tms tarkasteluun, joka ei ole sallittavaa tehtävään valitsemisen kannalta. Esimerkiksi facebookista saa usein yhdellä silmäyksellä kuvan henkilön seksuaalista suuntautumisesta, vapaa-viettotavoista tai ystäväpiiristä. Facebookissa olen huomannut, että jokaisen päivityksen yhteydessä (joita tulee alituiseen) joitakin yksityisyyttä suojaavia asetuksia poistuu. Ainakin siis aktiivisesti työtä etsivän tai somessa työpaikkailmoituksia kommentoivan on hyvä tarkistella asetuksia aktiivisesti ettei juhannuksen juissikestit bongahda potentiaalisent työnajatajan silmille heti kättelyssä.
Lähde: Elinkeinoelämän keskusliitto 2011, Henkilöstö ja koulutustiedustelu 2010: Nostetta liiketoimintaan osavilla ihmisillä.
Kokemuksia on myös itselläni siitä, kuinka ihmiset eivät ymmärrä, että myös esimiehet ovat aika usein mukana sosiaalisessa mediassa ja jos avoimesti asioista siellä kirjoittaa kiirii ne myös esimiehen tietoon. Yksi tapaus, mikä oli tässä ihan lähiaikoina oli sellainen, kun työkaveri ilmoitti olevansa kuumeessa kotona ja sitten Facebookissa ilmoitti siivoansa hikihatussa kotona, ei siinä kohtaa varmaan tullut mieleen se, että todennäköisesti esimies myös saa asiasta tiedon ja on ehkä vähän kyseenalaista, jos ei pysty töihin tulemaan, mutta pystyy kuitenkin siivoamaan talon lattiasta kattoon.
VastaaPoistaLegendaarinen! Noita samankaltaisia tapauksia on paljonkin, eikä aina tarvitse edes olla tehnyt jotain vaan se että päivitykset ymmärretään väärin.
VastaaPoista