Tämä kurssi on saanut korvani herkistymään kun tv:ssä tai radiossa puhutaan somesta. Tänään nelosen uutisissa 18.30 oli taiheena kuinka youtubessa ostetaan klikkausten määriä erinnäisiltä yrityksiltä, jotta joku video saadaan näyttämään "megahitiltä". Uutisissa oli haastattelussa suomalaisen universal levy-yhtiön dirikka joka vannoi ettei heidän kasvattinsa Robinin frontside ollie videon yli miljoona klikkausta olleet ostettuja (kuitenkin suomessa on vain 400 000 15-18 vuotiasta).
Anihow, jo parin sadan dollarin panostuksella saa ostettua satoja tuhansia klikkauksia videolleen. Tämän kuultuani jäi mietityttämään esimerkiksi Talent USA:n jne tosi tv-sarjojen suoraan finaaleihin päässeiden youtube suosikkien aitous - olivatkohan hekään oikeasti kansan suosikkeja vain vaan tilinsä tyhjentäneitä ja klikkaukset ostaneita juksaajia?..
Tsekkaapa tuo haastattelu nelosen uutista:
http://www.ruutu.fi/ohjelmat/nelosen-uutiset/robinin-videoiden-suosiota-epaillaan-ostetuksi
Tämä tosiaan on ollut päivän puheenaihe niin Twitterissä, blogeissa kuin uutisissakin. On yrityksiä, jotka myyvät tykkääjiä ja toisaalta tykkääjiä myös ostetaan, Suomessakin. Opeblogista http://hhsome.blogspot.fi/2013/04/paivan-pohinaa-tykkaajien-ostosta.html ja Sosiaalisen median viidakossa -blogista pääset uutisen lähteille http://somenviidakko.blogspot.fi/2013/04/viime-aikoina-olen-lukenut-muutamia.html
VastaaPoistaJos en ihan väärin muista, viimeisin DNA:n mainoskampanja jossa luotiin super-rikas ja niin muodikas Kristal - tykkäykset ja musiikkivideon katselukerrat olivat ostettuja. Mainoskampanja jo itsessään oli aivan mahtava ja usealle jopa artisti tuntui menevän aidosta!
VastaaPoista