Monet käyttävät sosiaalista mediaa väärin, jos edes käyttävät sitä. Tämä kiteytyy etenkin yritysmaailmassa. Puhutaan vain itsestä, omista palveluista ja tuotteista. Monessa yrityksessä huomioidaaan vain sana media, mutta unohdetaaan sanan sosiaalinen merkitys! Ihan yhtä lailla tämä ilmenee yksityiselämässäkin, facebook kavereissani ja likepageistani löytyy muutama syndrooman uhri. Miten sinun lähipiirissäsi? Onkohan niin, että syndrooma puhkeaa usein vasta tovin sen jälkeen kun someen ollaan menty..alussa muistetaan myös sosiaalisuus, mutta pönkitttävien kommenttien jälkeen jotkut sortuvat keskittymään vain omaan napaan...
Tsekkaa puolentoistaminuutin diagnoosi minä minä minä syndroomalle:
Hmmm. Jäin jotenkin odottamaan sitä mikä on se oikea tapa. Miten ollaan sosiaalisia. Entä se demokraattisuus: kaikille mahdollista, joilla on pääsy nettiin.
VastaaPoistaTiekkös, tuo on ihan totta. Todella moni yritys kertoo tuotteistaan/palveluistaan/toiminnastaan ilman vuorovaikutus-aspektia. Onhan se naamakirja hieno väline kertoa, mitä paraikaa tapahtuu, mutta jotta seuraajia saataisiin lisää ja toiminnasta kaksisuuntaista, olisi lukijat saatava postauksiin jotenkin mukaan. Minulle tulee esim. Trendi-lehden postaukset feediin ja mielestäni siinä on hyvä onnistuneen vuorovaikutuksen esimerkki. Tai ainakin heillä on halua saada kaksisuuntaista kommunikointia aikaiseksi. He liittävät melkein jokaiseen postaukseen siis kysymyksen. Postaus kertoo, että "ei vitsi kun leikittiin toimituksessa taas tosi söpöjen kynsilakkojen kanssa. millaisista väreistä/merkeistä sinä tykkäät?" Kyllä tämä innostaa osallistumaan keskusteluun enemmän kuin se että vain kerrotaan että kevään uudet kynsilakkavärit ovat nyt kaupoissa - osta omasi ennen kuin loppuu!
VastaaPoistaLOl, valaiseva esimerkki Sini! ;)
VastaaPoistaOnkohan yksin oikeaa tapaa olla sosiaalinen? Ettei ole liian tai liian vähän. Mukavaa olisi jos joku sen kristallipallon takaisen asian julkaisisi. Yritysmaailma ainakin kiittäisi. Minä mukaan lukien.
VastaaPoistaJoo nyt kun miettii, niin vuorovaikutus on tosiaan unohdettu monesti. Ehkä ajatellaan oman yrityksen mainostamisen riittävän ja lisäävän mielenkiintoa. Minä en kyllä henkilökohtaisesti koskaan vastaile tuommoisiin "... entä sinä?" postailuihin Facebookissa. Mutta kyllä selvästi monet vastaavat, eli sen täytyy toimia. Varsinkin, kun se postaus näkyy kommentoijien kavereillekin, niin vuorovaikutus olisi se parempi tapa mainostaa itseään.
VastaaPoista